תגובות אחרונות

    שינה, דיאטה והורמון גדילה

    כיום ידוע היטב שחוסר שינה אינו בריא לגוף, גורם להשמנה, ליתר לחץ דם, למתח (סטרס), לתפקוד לקוי ולבעיות רפואיות שונות. ההשמנה נגרמת בגלל שתי סיבות עיקריות: יותר שעות עירנות בהן אוכלים ללא צורך ופגיעה בהפרשה תקינה של הורמונים בגוף.
    הורמון גדילה
    הורמון גדילה חשוב בכל גיל, גם בגיל מבוגר לאחר סיום הגדילה. ההורמון מופרש בעיקר בלילה, בשינה עמוקה, בדרך כלל בין השעות 23-02, כאשר יש סביבת שינה מוחשכת. מעט אור עשויים להפריע להפרשת ההורמון ואפילו שהייה של דקה באור בשירותים באמצע שינה מפריע להורמון גדילה. אור אדום עשוי להשפיע פחות על הפרשת ההורמון ואם אפשר רצוי להחליף את נורת הלילה לאדומה או להמנע מאור לילה בכלל.
    הורמון גרלין
    הורמון גרלין הינו הורמון המופרש מהקיבה, בד"כ תוך 20 דקות מזמן האכילה, ונותן לגוף את הרגשת השובע. יש קשר בין הורמון השינה להורמון הגרלין, כך שפגיע בהפרשת הורמון הגדילה תגרום לפעילות לא נכונה של הורמון גרלין ולפגיעה בתחושת השובע.
    לכן, הפרעה לשינה היא הפרעה להורמון הגדילה שתפריע לגרלין ולתחושת השובע, דבר שיגרור אכילה מיותרת והשמנה.
    מחקרים על חוסר שינה והשמנה
    מחקרים הראו שבמצבים של חוסר שינה אנו נוטים לאכול 30-40% יותר של פחמימות אחר לילה עם פחות שינה ולכן נשמין.
    מחקרים שנעשו על עובדים במשמרות ארוכות הכוללות שינה מועטה הראו שאם עובדים בלילה משמינים.
    מחקרים שבדקו את נושא שעת האפס לתלמידים גילו ששעת הקימה המוגדמת מפחיתה מן הסתם את שעות השינה של הילד, הם מתפקדים פחות טוב ובשורה תחתונה נגרם להם נזק.

    לילה אחד בו לא ישנים טוב עשוי להיות שולי אם מקפידים על שינה טובה ומספקת ברוב הלילות.

    האם כדאי לקום מוקדם ולעשות ספורט?
    בדיאטה ובאורך חיים תקין יש חשיבות רבה לביצוע ספורט, פעילות אירובית והפעלת הגוף. לכל אלו יש יתרון בשריפת קלוריות ובשמירה על מאזן אנרגיה נכון בגוף. אולם גם לשינה יש חשיבות עצומה מבחינה בריאותית ומבחינת שמירה על דיאטה ותזונה נכונה. לכן לא מומלץ לצמצם בשעות שינה כדי לבצע פעילות ספורטיבית. השינה חשובה לא פחות!
    אם ישנים מספיק שעות בלילה אזי ניתן לשלב פעילות ספורטיבית בבוקר, אך כאמור לא לגרום למחסור בשעות שינה.

    לישון ולרדת במשקל
    האם אפשר לישון ללא הפסקה ולרדת כך במשקל?
    למרבה הצער, לא ניתן לעשות דיאטה המבוססת על שינה.
    כאשר ישנים מעט מדי הדבר גורם להשמנה, אך עודף שינה לא יגרום להרזייה, ויתכן אפילו שעודף שינה מוגזם עלול לגרום גם הוא להשמנה!
    הדבר הנכון לגבי שינה ודיאטה הוא לישון מספר שעות תקין, רצוי לא אחרי השעה 23:00, לא להפחית בשעות כדי לעשות ספורט, ולשמור על תזונה נכונה ומתונה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר.