תגובות אחרונות

    סוגי דיאטות

    ספירת קלוריות

    דיאטה פופולרית ידועה ומוכרת היא דיאטת ספירת קלוריות. הכוונה היא לדיאטה שבה סופרים קלוריות ומחשבים את כמות הקלוריות הנצרכת במהלך הדיאטה. המטרה היא לבזבז או לשרוף קלוריות בכמות גדולה יותר מכמות קלוריות אותה צורכים. הדרך הנכונה היא לאכול לפי תפריט דיאטה בריא ומגוון, לצד פעילות גופנית שבמהלכה שורפים קלוריות. הדרך האחרת אך הפחות בריאה היא להמעיט בצריכה של מוצרים עתירי קלוריות ולהרבות במוצרים דלי קלוריות.
    יש לציין כי קיימות טבלאות קלוריות המתפרסמות במקומות שונים. טבלת קלוריות מפרטת את כמות הקלוריות המצויה במאכלים שונים. ניתן להתרשם מטבלאות אלה שיש מוצרים המכילים כמויות גדולות של קלוריות כמו מרגרינה, חמאה, שמן, פיצוחים, אגוזים, בוטנים, מאפים, לחם לבן, לחמניות, פיתה, ממתקים וחטיפים, גבינות שמנות, נקניקים ועוד. לעומת זאת יש מזונות המכילים כמות נמוכה של קלוריות כמו ירקות ובמיוחד ירוקים כדוגמת מלפפון, סלרי, חסה, קולורבי, כרוב וקישוא. מזונות נוספים דלי קלוריות הם מוצרי חלב רזה, בשר הודו, בשר עוף רזה כמו חזה עוף ולהבדיל מירכיים עוף ועוד.
    החוכמה היא לבנות תפריט דיאטה שמכיל את כל אבות המזון באופן מאוזן, וכלל גם חלבונים כמו בשר הודו או ביצה, שומנים שנחשבים בריאים כמו שמן זית או טחינה, פחמימות הקיימות בפירות וכולי.
    שוב, כבכל דיאטה, יש לבנות תפריט דיאטה שכולל כמות קלוריות וסוג של קלוריות אשר מתאימים למי שעושה את הדיאטה. לשם כך יש לקחת בחשבון גורמים רבים.
    כמות הקלוריות של תפריט תלויה בגורמים רבים. יש להתחשב בשאלה האם מדובר באישה או גבר משום שאישה תשרוף פחות קלוריות מאשר גבר ועל כן מספר הקלוריות היומיות לאישה קטן משמעותית משל גבר. יש לשים לב לגיל האדם וכן משקל התחלתי של המטופל. כמות קלוריות של תפריט דיאטה תשתנה גם לפי כמות או סוג הפעילות הגופנית או ספורט שעושה כל אדם. ככל שעושים יותר פעילות גופנית ומסוג שצורך יותר קלוריות כמו פעילות אירובית מסוג ריצה או שחייה או ספינינג, כך ניתן להרכיב תפריט דיאטה עשיר יותר בקלוריות.
    סוג הקלוריות אותו צורכים ישתנה מאדם לאדם, וגם הוא תלוי באדם, במצבו הבריאותי, במצבו הגופני ובאורח חייו. כך למשל, מי שסובלים מרמת כולסטרול גבוהה יאלצו לאכול מזונות שבהן קלוריות דלות וכולסטרול. לעומת זאת מי שסובלים ממחלת סוכרת או רמת סוכר גבוהה יאלצו לאכול מזונות דלי פחמימות ומתאימים גם מבחינה קלורית.
    בכל מקרה, חשוב מאוד להרכיב תפריט דיאטה וטבלת קלוריות לכל מטופל ומטופל כמובן תחת ייעוץ והכוונה של רופא ודיאטנית.

    דיאטה דלת פחמימות הידועה בשם דיאטת אטקינס על שם ממציאה היא דיאטה ידועה מאוד. תפריט דיאטה זו מורכב מאבות מזון שונים למעט פחמימות וכן סוכרים ומיני מזונות המכילים אותם. לפי דיאטת אטקינס אין מניעה לאכול חלבונים ושומנים בכמות גדולה מאוד כל עוד אינכם אוכלים פחמימות או סוכרים. כך למשל, ניתן לאכול חביתה משלוש ביצים מטוגנת בהרבה חמאה ולהוסיף לה גבינה צהובה ופטריות. ניתן להרכיב ארוחה של סטייק גדול מטוגן בחמאה או עשוי בגריל ולידו סלט גדול מתובל בהרבה מיונז. מותר לאכול גבינות שמנות, נקניקים, ביצים, בשר ועוד. אולם אסור לאכול פחמימות וסוכרים, למשל חיטה ומוצריה כמו לחם, לחמניות, פיתות, עוגות ומאפים אחרים, תפוח אדמה, אורז, בטטה, דגנים. אסור לאכול ממתקים וחטיפים לסוגיהם. דיאטת אטקינס מפורסמת כדיאטה שמביאה תוצאות טובות בזמן מהיר יחסית, אולם זו דיאטה לא מאוזנת. דיאטה זו אינה מכילה את כל אבות המזון. דיאטה זו מכילה כמות גדולה של אבות מזון אחרים שנחשבים פחות בריאים כמו שומנים. זו דיאטה מסוג דיטאות שאסורה למי שסובלים מבעיות בריאותיות שונות כמו סוכרת או כולסטרול גבוה. מי שבוחרים לעשות את דיאטת אטקינס חייבים לוודא לפני כן עם רופא כי מצבם הגופני והבריאותי מאפשר להם לאכול לפי תפריט דיטאת אטקינס.

    דיאטה ים תיכונית

    דיאטה ים תיכונית עשירה בסיבים תזונתיים ובשומן בלתי רווי שמקורו שמן זית. דיאטה ים תיכונית עשירה בירקות ובפירות טריים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים. השומן בדיאטה ים תיכונית מגיע בצורת שמן זית, למרות שניתן לקבלו גם על ידי אכילת זיתים, אגוזים וטחינה. חלבונים ניתן לקבל על ידי אכילת ביצים, עוף דגים, מוצרי חלב דלי שומן כמו גבינות ויוגורט.

    דיאטת לחם

    דיאטת לחם המכונה גם דיאטת אולגה רז על שם הדיאטנית אולגה רז שהמציאה אותה. דיאטת לחם היא דיאטה שבה אוכלים כריך המורכב משתי פרוסות של לחם קל מחיטה מלאה, ומורחים ביניהם ממרח שמועדף עלינו כמו גבינה לבנה, חומוס או טחינה וכולי. מותר לאכול עד חמישה כריכים ביום לאישה ועד שבעה כריכים ביום לגבר. המטרה היא שברגע שמתעורר רעב ניתן לאכול כריך נוסף. כך אפשר לאכול כריך כל שלוש שעות בערך. חשוב לציין שמותר לאכול לאורך כל היום ירקות מכל סוג ובלי הגבלה, למעט ירקות המכילים כמות גדולה של פחמימות כמו תפוח אדמה, בטטה, תירס וכולי. בשלב מתקדם יותר של הדיאטה ניתן להחליף כריך במנת בשר דל שומן וללא עור או במנת פחמימות וכן להוסיף מעדן דל שומן ביום או פרי.

    דיאטה של ירקות ופירות

    דיאטה של ירקות ופירות מופיעה במספר וריאציות יש דיאטת ירקות ופירות אשר נמשכת כשבוע ימים ובמהלכה מותר לשתות מיצי ירקות מסוגים שונים ללא הגבלה וכן להוסיף מיצי פירות בכמות סבירה. וריאציה אחרת של דיאטת ירקות ופירות היא כאשר היא מהווה את השלב הראשון בדיאטה מסודרת ומאוזנת יותר, כדי להביא למצב של ניקוי הגוף ושל כניסה מנטאלית למצב של דיאטה. בדרך זו אוכלים רק ירקות וסוגים מסוימים של פירות במשך מספר מצומצם של ימים, ולאחר מכן ממשיכים בדיאטה אחרת עם תפריט מאוזן ומגוון. שוב, דיאטה זו אינה דיאטה מאוזנת וחסרים בה אבות מזון רבים ובמיוחד חלבונים ושומנים. גם לגביה חייבים להתייעץ עם דיאטנית או רופא ולוודא כי אין מניעה בריאותית לקיים דיאטה זו.

    דיאטת מרק כרוב

    דיאטת מרק כרוב היא דיאטה שבה המרכיב העיקרי הוא מרק המורכב מכרוב ירוק, כרוב לבן או כרוב סגול, מבושל במים עם ירקות נוספים דלי קלוריות דלי שומן ודלי פחמימות ירקות אלה כוללים סלרי, קישוא, כרובית, בצל, סלק ועוד. ניתן להשתמש בעשבי טיבול שונים כמו פטרוזיליה, שמיר, כוסברה. בדרך כלל לא מכניסים למרק כרוב תפוחי אדמה, בטטה, תירס וירקות אחרים המכילים כמות גבוהה של פחמימות. יש המוסיפים מעט אבקת מרק לשיפור הטעם.
    מטרת מרק הכרוב היא להשביע. אולם דיאטת כרוב היא כמובן דיאטה שאינה מאוזנת ואינה כוללת את מרבית אבות המזון. למעשה, גם ויטמינים או מינרלים שונים הקיימים בשפע בירקות המבושלים, נהרסים או מתמעטים בתהליך הבישול.
    כיוון שמדובר בדיאטה חד גונית ומאוד לא מאוזנת נוהגים לעשות אותה לתקופה קצובה וקצרה של מספר ימים. אולם גם אז חשוב מאוד להיוועץ קודם לכם עם רופא או דיאטנית ולוודא כי אין סכנה בריאותית למי שעורך אותה.

    דיאטה לפי צבעים

    יש מי שמאמינים שניתן לערוך דיאטה לפי צבעים. כלומר, מחלקים את המאכלים לפי צבעים, ואוכלים מאכלים מצבע מסוים לתקופה מסוימת. לדוגמא, מאכלים אדומים יכללו ירקות כמו עגבנייה וסלק, פירות כמו שזיף ואבטיח, בשר אדום ועוד. ירקות צהובים יכללו ירקות כמו תירס או תפוח אדמה או פלפל צהוב, פירות צהובים כמו תפוח עץ או בננה, ביצה וכולי. מאכלים סגולים כוללים ירקות כמו כרוב סגול או חציל או סלק, פירות סגולים כמו ענבים או שזיפים ועוד. שוב, מדובר בדיאטה לא בהכרח מאוזנת ויש להיוועץ גם לגביה באנשי מקצוע.

    דיאטה לפי סוג דם

    יש טוענים כי ניתן לעשות דיאטה לפי סוג הדם של האדם. לפי גישה זו, שהיא נטורופתית בבסיסה, סוג הדם מלמד על תכונות של האדם, ולכן יש קשר בין סוגי המזונות שמתאימים לאדם עם תכונות גוף מסוימים לעומת מזונות שפחות מתאימים לו. ההבדל בין סוגי דם שונים הוא בנוגדנים שהם מכילים והתיאוריה של דיאטה לפי סוגי דם אומרת שהגוף מגיב לסוגי מזונות בהתאם לסוג הדם ולסוג וכמות הנוגדנים שמכיל הדם. לפי דיאטה זו יש לצרוך מזונות שמתאימים לסוג הדם שלך ולהימנע מאוכל או מזונות שלא מתאימים לסוג הדם של האדם. אין הוכחה מדעית ליעילותה של דיאטת סוגי דם או לאמיתות היסודות התיאורטיים שלה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *